bert-henny2012.reismee.nl

Pompei - Lago Maggiore

Hallo allemaal,

Hier weer een berichtje vanuit een (om jullie jaloers te maken) zonnig en warm Italy. Ons verblijf in Pompei hebben we wat verlengd, zaterdag zijn we met het boemel treintje naar Napels gegaan, mooie, maar vieze stad, overal ligt vuilnis. We hebben een rondrit gemaakt met de bus langs alle hoogtepunten en langs de prachtige baai van Napels. Later wilde we nog terug de stad in. De zaterdag voor de eerste zondag in mei is er een processie vanuit de Dom door de stad. Van de beschermheilig van de stad, wordt gedroogd bloed bewaard in de domkerk, en op die zaterdag wordt het weer vloeibaar, vandaar die processie. Maar de stad was kompleet afgesloten. Zondagmorgen hebben we weer de boemel genomen, maar nu de andere kant uit naar Sorento. Sorento is een stadje waar de beroemdheden hun verblijf hebben voor de zomer. Aan de winkels is dat wel te merken. Wel een leuk ontspannen sfeertje heel anders dan Napels. Maandag hebben we de hele dag gereisd naar Assisi, de stad van Franciscus, mooie camping met shuttle bus naar de stad, dus dinsdag een bezoek aan de stad, alweer een prachtige kerk, boven en beneden kerk. En in die kerk zijn elke dag op verschillende plaatsen H. Missen in diverse talen. S,middags zijn we doorgereden naar het meer van Trasimeno, volgens mij bij veel van jullie bekend. Woensdag hebben we het hele meer rond gefietst, prachtig. We wilden er een paar dagen blijven, maar het sneeuwde er, niet echte sneeuw, maar pluis van de lindebomen, je kon niet buiten eten of iets drinken, wat overal was pluis. Dus zijn we door gereden naar de kust, naar Sestre Levanti, daar stonden we op een camping hoog op de berg, erg afgelegen en dus zijn we vanmorgen verder gereden naar het Lago Maggiore, prachtige campingplek met uitzicht op het meer. Morgen willen we ook dit meer omfietsen. Het is nog steeds mooi weer, maar voor zondag geven ze een bui op.

Groetjes ook van Bert,

Agrigento - Pompei

Hallo lieve mensen,

Het is al weer een paar dagen geleden dat we de beschikking hadden over internet, maar nu is het weer gelukt. We beginnen dit verslag in Siracusa. De campierplaats ligt midden in de stad en we mochten er zelfs kamperen, dwz, stoelen buiten etc. Alle atracties op loopafstand. We beginnen met de arcehologische site. Mooi Romeins theater, en veel grotwoningen. Daarna zijn we naar de Catacombe van st Giovanni gegaan, een ondergronds kerkhof met meer dan 10.000 graven, heel indrukwekkend. Zondag morgen zijn we vanuit Siracusa een rondje gaan rijden rondom de Etna, je moet dit ook per trein kunnen doen, maar niemand weet er iets van. Op het station in Catania, waar vandaan de trein zou moeten vertrekken, kijken ze alsof ze water zien branden. Maandag gaan we dan voor het echte werk met de camper naar boven naar de Etna, dan met de kabelbaan en vandaar uit met een jeepbus naar de krater. Daar maken we een rondwandeling. We vragen een aardige Belgische jongedame om een foto van ons samen te maken. Dat werd een hele foto sessie, ze ging ons precies neerzetten en zei ook hoe we ons hoofd moesten draaien, het werden uiteindelijk zeven foto,s. Staan wij er ook eens mooi op.

1 mei is werkelijk overal een gekkenhuis, ze zijn vrij en het is mooi weer. Langs de kustweg valt niet te rijden, het is een grote chaos. We zoeken dan ook maar vroeg de camping op, de laatste voor de ferry naar het vasteland, als we aankomen moeten we op het parkeer terrein staan, maar om zes uur loopt de hele camping leeg, alle Italianen gaan tegelijk naar huis.

De volgende dag de ferry van Messina naar st Giovanni en dwars door Calabrie naar Praia de mare, een schitterende camping, de mooiste tot nu toe, alleen uitgestorven, hij staat wel vol met ingepakte en afgedekte caravans, beetje naargeestig sfeertje. Donderdag zijn we doorgereden naar Pompei, de campiing ligt 50 meter van de ingang van Pompei. Vandaag hebben we de stad dan ook uitgereid bezichtigd, ongelooflijk, de stad was helemaal bedolven onder 5 meter lava. Nog lang niet alles is blootgelegd, maar toch wel heel mooi en heel groot. Morgen gaan we een dagje naar Napels, met de trein, ook het station is maar 50 meter van de camping. Dit is dan ook een heel drukke camping. Dat was het weer voor deze keer, groetjes allemaal en nog bedankt voor alle reacties,

Henny en Bert

Cefalu - Agrigento

Hallo allemaal,

Iedereen bedankt voor de gezellige reacties.

Vridag 20 april zijn we op de fiets naar Cefalu gegaan, leuke tocht van 13 km. Mooi weer, wel een paar heuvels. Leuke stad met heel nauwe straatjes en toch rijden er nog auto,s. Maar als we terug gaan fietsen komen er donkere wolken en gaat het echt plenzen. In notime zijn we echt doornat, schuilen is geen optie, dus fietsen we maar door. De volgende dag is het weer helemaal opgeklaard en gaan we via weer zo'n spannende bochtige bergweg naar Caccamo. Een stadje hoog in de bergen met veel kerken, maar die zijn allemaal gesloten. Het kasteel, wat normaal alleen op afspraak te bezichtigen is, is nu wel open, dus we boffen. Na de middag een bezoek aan Solanunte, een Normandische stad, Giga grote opgraving en gratis entree vanwege de week van de cultuur. Doorgereden naar camping net buiten Pallermo. Vanaf deze camping kun je heel gemakkelijk met de bus naar Palermo. Zondag met de bus naar de stad en een bezoek aan het Pallava Abatalis, het meest bekende museum van Palermo met veel religieuse kunst. Maandag zijn we nog een keer naar Palermo gegaan om de Kathedraal te bezoekn en het Pallazo Normandie, waar de regering van Sicilie nu zitting houdt. Het Palazzo mag je alleen onder begeleiding in en de rondleiding is in het Italiaans. De Capella Platina is echt het pronkstuk van Palermo een al mozaiek en veel goud . De volgende dag beginnen we met een bezoek aan de supermarkt, die zijn hier net zo groot als in Amerika. Daarna naar Segesta een opgraving van 500 j VC , met een prachtig teatro boven op de top van Monte Barbaro, waar je met de b us naar toe kunt.. Onderweg worden we aangehouden door de politie, paspoort en autopapieren controle, het duurt even maar we mogen weer verder.Op de camping in mazara di Vallo kunnen we voor het eerst s'avonds buiten eten in de zon. De hele volgende dag hebben we besteed aan de was, de electra viel steeds uit en dus duurde een draai wasgoed 3 uur, gelukkig scheen de zon. Ook hadden we een droogrekje geerfd van de buren die wilde het weggooien, zonde, S,middags nog even gefiets en s,avonds na het eten een ijsje gehaald op de fiets in het dorp, 25 april is een nat feestdag en dan gaat de hele familie flaneren en ijs eten op de boulevard. Gister morgen hebben we ons weer eens vastgereden in een stadje, 1 verkeerde afslag en we stonden voor een tunneltje van 2,5 mtr hoog, alles eenrichting verkeer, en geduld hebben de Italianen niet, dus dat was even zweten. Selinunte bezocht met 7 tempels van 500 VC , veel bewaard gebleven dus prachtig om te zien. vanuiVanmorgen om 10 uur was het al 29 graden, dus met het weer zit het wel goed, nu hebben we Valle dei temple bezocht bij Agrigento, weer een prachtige opgraving met veel tempels. Op de camping waar we nu overnachten komen we weer oude bekende tegen van voorgaande campings, je rijd natuurlijk allemaal dezelfde ronde, linnksom of rechtsom. Weer helemaal bijgepraat, groetjes vanuit een heerlijk warm Sicilie, natuurlijk ook van Bert

Op weg naar Sicilie.

Hallo Lieve mensen,

Al weer een week voorbij van onze reis, en we hebben weer veel gezien en gedaan. Eerst een paar antwoorden op jullie vragen. De basiliek is de kerk van de Zwarte Madonna, er waren wel engelen maar niet iets speciaals. De suggestie dat we volgende keer een kleinere camper moeten nemen, wij denken dat er dan een Fiat 500 moet worden omgebouwd tot camper dan kun je er misschien mee uit de voeten in de steden,of je er ook in kan slapen is vraag 2.

We zijn de week begonnen met een bezoek aan Ascoli Peceno, leuke stad wat verder het binnenland in en doorgereden naar Atri, ook een oude stad met veel kerken. Voor de nacht hadden we een camperplaats uitgezocht bij een hotel, hoog in de bergen, er lag onderweg nog sneeuw. Toen we er aankwamen bleek het hotel failliet en de camperplaats bestond niet meer. We mochten wel op de parking blijven staan, gelukkig, want het werd al donker en om al die bochten weer naar beneden te moeten leek ons niet leuk. We hadden er zelfs internet. De volgende dag begon pas het echte werk, rijden op het schiereiland Gargano, schitterende natuur, maar de weg was heel steil, smal en bochtig. Wel fabelachtig uitzicht bij elke bocht, dus de moeite waard. De hele nacht stortregent het en s'morgens gaan we weer verder over dezelfde weg. Maar als we aankomen in Alberobello is het schitterend weer geworden. dit is het stadje met de Trulli's, witte ronde huis met ronde spitsdaken, heel leuk en bijzonder, we kamperen op de camperplaats, midden in het centrum in een olijfboomgaard. Lecce is de volgende stad, we staan weer op een camperplaats en gaan van daaruit op de fiets naar de binnenstad, echt een openlucht museum en omdat het zondag is zijn alle inwoners er aan het flaneren.

Maandagmorgen zijn we begonnen met een bezoek aan de garage, onze radio was een soort Karaoke radio geworden, als we door een kuil gingen, ging hij aan en bij de volgende kuil weer uit. Omdat je hier soms moet zoeken naar het asfalt tussen de gaten is dat niet echt leuk. Maar bij de garage bleek dat we voor de werkplaats achteruit een helling van 30 graden naar beneden moesten, en het was de vraag of we beneden dan niet te lang zouden blijken voor de hellingshoek, ja dus, Bert moest dan ook vol gas weer naar boven, anders ging de achterkant van de camper eraan, Ik vond het heel knap dat hij dat durfde, ik vond het doodeng

We hebben nog een stop gemaakt in Sibari, op een giga grote camping waar we weer de enige gasten waren, mooi vlak aan het strand. Dinsdag zijn we dan echt op weg gegaan naar Sicilie en nemen de A3 dwars door Calabrie, wat een prachtige natuur, echt heel mooi. De camping waar we overnachten is dat niet, wat een puinzooi, maar het is de laatste camping voor de boot, dus het is er wel druk, maar we douchen er toch maar niet, beetje meer okselfris vandaag en klaar. De veerboot doet er maar 20 minuten over naar Messina, De hele middag gaat verder op aan de was, eindelijk een wasmachine, maar geen droger, dus hoe krijg je dan de lakens weer droog, lijn gespannen, maar we hebben maar een paar knijpers. We vinden nog ergens een droogrek, en s'avonds als we naar bed gaan spannen we lijntjes in de camper.Jullie hadden ons moeten zien, kaarten tussen de handdoeken en tshirts. Maar je kan niet alles hebben en wij zijn al zo bevoorrecht. Vandaag hebben we in Tindari de opgravingen van de Griekse kolonie van 400 VC bezocht en de prachtige kerk met schitterende mozaieken.In Patti de Vila Romana uit de zelfde tijd bekeken en s'middags door naar Capo d'orlando, leuk voor het uitzicht. Als het morgen goed weer is gaan we op de fiets naar Cefalu.

Groetjes allemaal ook van Bert

SottoMarina - Riviera Delle Palme

Hallo allemaal,

Vanuit SottoMarina hebben we onze reis vervolgd naar de Po delta , een prachtig natuurgebeid. Gekampeerd bij de boer en s'middags op de fiets naar Ravenna. Mooier stad met in de dom een heel oud mozaiek. De heel nacht heeft het geregend en dat blijft de hele dag zo. Als we aankomen op de camping in Riccione, zakt de camper steeds weg in de blubber. De volgende ochtend schijnt de zon en we zijn op de fiets naar Rimini gegaan. De boulevard is 15 kilometer lang. We bezoeken de oude binnenstad, die zeer de moeite waard is. Terug op de camping koffie en vanwege het mooie weer ook nog op de fiets naar Catolica.

Dinsdag zijn we naar Republiek San Marino geweest, leuk staatje en stadje. wel steil.s'middags naar Fano, ook hier weer problemen met het parkeren.

Vandaag hadden we een andere tactiek bedacht, we reden naar een camperplaats even buiten Ancona en namen daar de fiets naar het centrum. Niet echt een succes,eerst reden we over een snelweg, doodeng, toen door een donkere tunnel, we zijn gaan lopen aan de binnenkant van de vangrail, wat daar allemaal lag aan drek en afval zal ik maar niet vertellen. Uiteindelijk vonden we een betere route, maar ook hier zijn de hellingen heel steil, 20 % en meer. Dus we moesten lopen, de binnenstad was niet echt wat we hadden verwacht en terug weer over al die heuvels en ook zo steil naar beneden.

Maar de middag maakte het weer goed een bezoek aan Loreto, met een schitterende Basiliek met midden in de kerk het 'heilge huisje' naar men zegt het geboortehuis van Maria, wat per schip hier naar toe is gebracht. Nu staan we op een camping aan het strand, met windkracht 8 en af en toe een behoorlijke plensbui, we zijn dan ook de enige gasten.

Dat was het weer, groetjes ook van Bert

Fugen-SottoMarina

Hallo allemaal,

We hebben jullie verlaten met prachtig weer in het Zillertahl, de volgende dag was nog mooier, heerlijk zonnig en s,middags warm. Vanuit Fugen zijn we eerst naar Rattenberg gefietst langs de Inn. Na koffie met gebak in Rattenberg opweg naar Swachz,, we kiezen de linkeroever van de Inn, maar dat is meteen klimmen geblazen. Gelukkig gaat alles goed en heb ik een klein beetje last van mijn blessure. Terug nemen we de andere oever, dat pad volgt de rivier en is dus vlak.

Woensdagmorgen hebben we oostenrijk verlaten en zijn over de Brennerpas naar Italy gegaan.We vergisten ons in de gate en namen een personenauto doorgang, die was een beetje smal, maar met wat stuurmanskunst is het gelukt. In Italy regent het en het is grijs. We rijden langs het Gardameer, maar het is zo mistig dat je zelfs de overkant niet kunt zien. Op de camping is het echt knetterdruk, alle Italianen komen voor de Pasen en er zijn al veel Duitsers. We staan op een apart gedeelte met alleen campers. Het giet de hele avond en nacht.

Donderdag Via Verona en Padua naar SottoMarina gereden. In padua kwamen we er achter dat de Italiaanse steden erg smal zijn, het komt meestal door dat alle auto's dubbel geparkeerd staan.We rijden nu niet meer over de tolwegen, maar nemen de weggetjes binnen door.

Vrijdag,

Het is heel mistig als we op de fiets vertrekken naar het Lido de Venetie. Je gaat vanuit SottoMarina met een veerboot naar Pellistrina, een heel smal eiland, meer een strook grond in de zee. Op sommigen plaatsen is het niet meer dan 100 meter breed. Aan het einde van dit eiland neem je dan weer een veerboot en kom je aan op het Lido de Venetie. Het weer wordt steeds beter , als we aankomen op Pellistrian gaat de zon schijnen en dat blijft de hele dag zo. Terug in Chioggio is het een drukte van belang, heel veel mensen op straat, het is goede vrijdag dus zijn ze vrij. Gezellig veel terrasjes en langs de boulevard waan je je in Scheveningen, alleen de geur van kroketten ontbreekt.

Dat was het weer, Groetjes ook van Bert

Camper reis naar Italie.

Hallo allemaal,

Het eerste verhaaltje ging de mist in, ik had de site per ongeluk met een wachtwoord beveiligd.

Maar goed, vrijdag zijn we na een hele ochtend inladen, (volgens mij kun je beter je huis aan de trekhaak koppelen, dan heb je zeker alles bij je.) vertrokken richting Schin op Geul. Eva( de stem van onze TomTom) stuurde ons door het prachtige heuvellandschap van Limburg. De wegen waren wel smal, maar goed te doen, tot we plotseling voor een tunneltje stonden met een doorrijhoogte van 2,90 meter en de camper is 3,10 meter. Keren was ook niet echt een optie, de weg was heel smal en de camper 7,30 meter lang. Dus hebben we de lucht uit de banden laten lopen en de camper volgeladen met stenen, Bert hield zijn adem in en toen konden we er onderdoor. Nee, hoor dat is natuurlijk niet waar, gelukkig had diegene die de meting had verricht zijn bril niet op gehad. En bij het er onderdoor rijden hadden we nog 10cm over.

Van Schin op Geul naar Wurzburg,

Via een andere route hebben we Schin op Geul verlaten en zijn via de autobahn naar Wurzburg gereden. s,nachts is het echt berekoud. Het vriest en de hele camper zit met ijs.

Wurzburg naar Kramsach

We rijden via de Romantische strasse, een route die we al 2 keer per fiets hebben afgelegd, een keer op onze tocht naar Verona en ook op onze tocht naar Budapest. Met de camper gaat het wel veel sneller.De hele dag stralend weer en als we aankomen op de camping kunnen we buiten zitten.

Kramsach - Fugen

Maar een klein stukje gereden naar het Zillertall, we wilden graag fietsen maar omdat we geen parkeerplek konden vinden, zijn we eerst naar de camping gegaan in Fugen, plaats geregeld fietsen afgeladen en met stralend weer de Zillertaler Panorama weg gefiets. In de zon is het echt warm. Na het fietsen heerlijk buiten zitten lezen en later nog even naar het dorp gelopen, half uurtje heen en half uurtje terug. Genoeg bewogen voor vandaag, dus nu rusten we uit.

Groetjes ook van Bert,

foutje

sorry er is iets fout gegaan , de site was beveiligd met een wachtwoord.

Nieuwe site zoals in de mail genoemd is wel te gebruiken.